Oud en ook nieuw

Logo met een verhaal

Atelier van GOG tekende voor het communicatieplan en de nieuwe huisstijl van de Ysbreeker. “Nou, niet nieuw, we bedachten eigenlijk iets ouds”, oordeelt Wouter Overhaus, managing creative director van het ontwerpbureau. “Een soort reset, maar dan vertaald naar deze tijd.”

“De Ysbreeker is van oudsher één van mijn stamkroegen. Een ijkpunt, dé plek waar ik afspreek. De klik met het pand had ik dus al. De klik met eigenaar Andreas volgde snel in dit project.” Volgens Wouter heeft dat alles te maken met hun basishouding: “We gaan allebei uit van eenvoud. Niet moeilijker doen dan het is. Daarin herkennen we elkaar.” Na verkennende gesprekken, etentjes in De Ysbreeker en het opsnuiven van de historische sfeer, ging Wouter met de hand schetsen. “Ik kwam steeds weer uit bij het beeld dat ik vond op een hele oude foto. Heel irritant dat oude logo met die dubbele ‘e’ en die punt erachter. Maar zoveel relatie met de geschiedenis!

Het prikkelde. Voor mij was meteen duidelijk dat we die verwijzing naar vroeger moesten versterken.” Vandaar het oorspronkelijke wapenschildje weer als beeldmerk en de oude spelling. Het nieuwe oude logo zien we terug op het raam, de menukaart, de borden, de kleding, eigenlijk overal. “Dit is een unieke plek met een indrukwekkend verleden. Je zit in een café of restaurant toch anders als je weet dat er een verhaal achter zit. Dat verhaal vertellen wij.”